Dags att lägga ner bloggen?

Ja då var vi här igen, frågan som jag har ställt mig i snart två års tid. Är det dags att lägga ner bloggen? Nu har det snart gått ett år sedan jag skrev det långa inlägget om att jag funderade på att sluta blogga. Ni kan läsa inlägget HÄR. Och redan när jag skrev de inlägget så hade jag under ett års tid känt att blogga inte är speciellt kul längre. Och jag känner fortfarande så än idag, även fast jag har försökt hitta tillbaka till mitt bloggande. Men att blogga för mig är tyvärr inget jag känner är speciellt kul, utan mer något som jag måste göra, en stor press och stress. Dels för att inte svika mina följare och dels för att inte svika mig själv. Bloggen har liksom vart en sån stor del av mitt liv i många många år. Och det är tack vare bloggen som jag är där jag är idag. Det är så svårt att släppa det.
 
Precis som jag alltid har sagt till mig själv, om jag känner att blogg eller YouTube är något som jag inte längre tycker är kul, då måste jag sluta. Det är svårt att fortfarande hålla på och jobba med något som man inte längre tycker är kul. Dessutom är bloggvärlden på väg att dö ut. Allt fler och fler människor vill inte läsa om saker, utan de vill titta på saker. YouTube har tagit Sverige med storm och det är den plattformen som växer så att det knakar. Allt fler bloggare har insett detta och börjar även sina karriärer på YouTube. För inom ett par år är jag helt säker att bloggvärden har dött ut. YouTube för mig är så mycket roligare än blogg. Jag älskar att kunna uttrycka mig i videor. Det är enklare och så mycket roligare. Det är därför jag väljer att nästan bara fokusera på det från och med nu. 
 
Jag har i alla fall bestämt mig för att lägga bloggen lite på hyllan. Jag kommer inte ta bort den och jag kommer inte sluta uppdatera helt. Utan jag kommer helt enkelt uppdatera när jag känner för det. Det kan vara så att bloggen står och ekar tom i över en månad innan jag skriver ett nytt inlägg. Det kan ta längre tid, eller kortare tid. Men jag måste i alla fall sluta stressa över det här för det får inte mig att må bra. För jag blir även sjukt stressad när jag vet att jag inte har uppdaterat på några dagar och det måste jag sluta med! 
 
Så... jag säger inte hejdå till bloggen ännu men det här är förmodligen ett steg på vägen. Jag känner att jag behöver ta det i små steg för jag har så himla svårt att släppa bloggen. Men som sagt, det kan dyka upp ett par inlägg ibland men jag vill inte att ni ska förvänta er att det blir sjukt bra uppdatering. Ni kommer fortfarande kunna följa mig på YouTube såklart! Både på Engelska och Svenska kanalen ♥ Och på andra sociala medier såklart!

 
#1 - - Anonym:

Det är tråkigt. Läste din blogg för att lära känna dig få tips och läsa om ditt liv. Du berättat liksom inte vad gör i videor. Sedan så lägger du inte upp videos så ofta. Men ditt val och om det är så att du inte tycker att det är kul sluta då. Men. Jag ville bara säga att läser i din blogg för att veta vad som händer i just ditt liv.

#2 - - Minna:

Nej! Snälla! Lägg inte ner bloggen!

#3 - - Sofia:

förstår dig! känner att bloggar är lite "dåtid" typ haha, men gillar fortfarande din blogg men ja blogga bara när du känner att det är kul!! <333

#4 - - Anonym:

Viktig att du tycker det är rolig att blogga. Kommer att sakna din blogg men jag respekterar dig.

#5 - - Karin:

Förstår dig till 100%.

#6 - - Frida:

Nej vad tråkigt att läsa :(
Är jättesvårt tycker jag att hitta bra bloggar och dina är en av de bästa :/

#7 - - Tsimtsim ☆ Alternative & Geek blog.:

Otroligt tråkigt att höra men ifall du känner att det är vad som känns bäst så kör på! Förstår dig helt och hållet också för den delen, YouTube har tagit en större roll och därav försvinner bloggvärlden steg efter steg.

#8 - - a n n i k a:

Vet exakt hur du känner dig! Skriver själv inlägg då jag vill och då jag känner mig inspirerad, det är mycket roligare då och man slipper pressen :)

#9 - - Anonym:

Gör alltid det som känns bra för dig <3 ps.Jag har läst din blogg i kanske 4år nu <3

#10 - - c:

Har varit kul att följa dig alla dessa år! Lycka till med allt!

#11 - - Melinda.:

Så sorgligt att du slutar blogga men lycka till med youtube och din webbshop och allt annat 😘❤️

#12 - - Melinda.:

Så sorgligt att du slutar blogga men lycka till med youtube och din webbshop och allt annat 😘❤️

#13 - - Anonym:

Du lägger ju typ aldrig upp videos heller, inte om man jämför med riktiga YouTubers som Zoella och Tanya Burr, Marcus Butler osv. Är inte det bättre att satsa på något 100% så att du får en bra grej istället för några halvdåliga?

#14 - - Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Jag skulle tycka att det var jättetråkigt om du slutar blogga, men du ska ju givetvis göra det du känner för. :) Jag själv gillar bloggar exakt lika mycket som youtube, bara att det är på olika sätt.

#15 - - Emelie:

Tråkigt att du ev. lägger ner bloggen men om du känner att det inte är roligt så ska du inte fortsätta med det :)

#16 - - Liv:

Tråkigt att du lägger ner bloggen, jag har läst din blogg i fyra år nu!! Men om man inte tycker att det är kul att blogga så känns inte bloggen lika rolig längre, då är det inte värt att blogga längre. Gör det du tycker om att göra!!!

#17 - - Ida Jonsson:

Hej Moa jag har följt din blogg länge och jag tycker det är bra att du lägger ner bloggen, jag menar du känner ju att du inte vill så varför fortsätta? jag gillar att läsa din blogg och det kommer bli lite tråkigt att du kommer uppdatera mindre och förmodligen inget sen men thats life. kommer du öppna din butik något ? eller inte ? :) mvh

#18 - - JUNITJEJ:

Jag hoppas att du inte lägger ner bloggen. Jag tycker att det fortfarande är kul att LÄSA!

#19 - - Julia:

Bra väl, märks att du har tappat gnistan. Lycka till med allt.

#20 - - Madeleine:

hej!
snälla Moa lägg inte ner bloggen du är så himla bra på det du gör och vi älskar det du gör för oss.Du är bäst Moa kram Madeleine!!

#21 - - Ylva:

Det viktigaste av allt är att du gör det du gillar! <3

#22 - - Johanna:

Du ska göra det du tycker om och så är det, älskar både din blogg och dina Youtube kanaler.
Tror att jag har följt din blogg sedan 2007, så kommer kännas lite tomt får jag medge, men som sagt, älskar kanalerna också och tycker verkligen att du ska satsa på det om du tycker att det är roligt!

#23 - - HEDAN:

Aww, så synd att du känner så! Men precis som så många andra skrivit, så tycker jag också att du ska göra det du känner för. Inget kul att blogga om man bara känner att man måste det!

#24 - - milina.blogg.se:

Att du ställt dig den frågan i 2 års tid säger ju ganska mycket, att det nog är dags! Då kanske du får mer tid för youtube också och kan satsa helhjärtat på youtube - för det verkar ju vara något du verkligen brinner för! Men sen kan du ju ha kvar bloggen ändå, och slänga in ett inlägg när du känner för det och inte för att du känner att du måste!

#25 - - micca:

blogga ska man endast göra för att man själv känner för att dela med sig och skriva av sig, så känn ingen press. Du har som sagt känt det här i två års tid och då är det läge att låta bloggen ligga åt sidan en del. :)

#26 - - Sara (VÄRLDENS STÖRSTA TVD&SPN):

Ååååh! Nej!
Lägg inte ner bloggen :(((

#27 - - emma hedlund:

Hej allihopa, Vilken bra blogg detta är, vill gärna tipsa om denna … gärna den: http://www.onlinesmink.nu eller http://www.makeupsweden.nu eller http://www.onlinemakeup.info

#28 - - Jinx:

Huvudsaken är att du gör det som känns bäst för dig! :) Att blogga handlar ju inte om att känna sig stressad över det eller känna som att man måste "pressa" ur sig inlägg bara för att. Så länge du mår bra! <3

#29 - - Elin:

Jag förstår dig till 100% man vill ju hålla på med något som är roligt man ska inte behöva göra något för alla andra vill det.
Jag kommer sakna din blogg för att den har verkligen gett mig tips och hur ditt verkliga liv är för du säger inte så mycket i dina videos. Men kom ihåg vi kommer alltid finnas för dig och respektera dina beslut :)
XoXo ett stor fan

#30 - - Sofié Leifsdotter:

Gillar iofs youtube, men tycker bloggar är mycket trevligare och mysigare. Kanske för att själv hellre skriver än gör film. Bloggar känns mer naturliga, de är där liksom hela tiden, youtube är så planerat och konstlat på något vis.

#31 - - Emma:

Jag har alltid tyckt om dina videos mer än din blogg. Därför tycker jag att du ska lägga ner bloggen & satsa helt på youtube! Tror det gör dig gott som några andra med har kommenterat :)

#32 - - Anonym:

Bästämm dig! Youtube eller blogg? Vill inte vara dum men du är min favorit bloggare och eftersom du inte lägger upp videor på youtube på svenska för jag kan inte engelska! Snälla sluta inte!

#33 - - Anonym:

Bästämm dig! Youtube eller blogg? Vill inte vara dum men du är min favorit bloggare och eftersom du inte lägger upp videor på youtube på svenska för jag kan inte engelska! Snälla sluta inte!

Svar: Vadå inte lägger upp videor på Svenska? Det är typ det enda jag gör nu för tiden? Uppdateringen suger på min engelska kanal för att jag fokuserat på att starta igång min svenska igen. Känns tråkigt när folk inte uppskattar det :/
MOA MURDERESS

#34 - - Emeli Flower:

Du får känna hur du vill. jag älskar dig både på youtube och på denna bloggen. Men det som räknas är om du mår bra!(:

#35 - - Clara-Sofia Tips & sånt:

Vad tråkigt! :/ Jag bloggar eftersom jag tycker att det är roligt tidsfördriv :)

#36 - - Elin A:

Super starkt av dig att skriva hur du verkligen känner <3 ärlighet varar alltid längst. Hoppas du hittar tillbaka till bloggandet och om du inte gör det så tycker jag du kan minska uppdateringen men låter bloggen ligga kvar lite som du gjort på din svenska kanal du uppdaterar alltså när du känner för det <3 va stark det är många som tror på dig <3 älskar din blogg och dina youtube kanaler <3

#37 - - Anonym:

Ditt hår är super fint du passar i lila rosa jår

Till top