Varför jag inte äter ägg

Det är ofta jag får frågan varför jag inte äter ägg. Det finns många anledningar till detta men här är nog de största. För någon dag sedan kom djurrättsalliansen ut med en ny dokumentation, denna gång från ett av Sveriges största hönserier. Det här är bara en av tusentals anledningar till varför jag inte äter ägg och inte vill stödja denna hemska industri. 
 
Uttrag från deras sida: 
"Hönor instängda i burar så trånga att de inte kan sträcka ut sina vingar, döda hönor som blivit liggandes i burarna och hönor som fått sina fjädrar bortplockade. Dokumentationen visar bland annat två hönor med ben- och vingskador som personalen hade tagit ut ur burarna de suttit i, förmodligen på grund av deras skador, och som sedan lämnats på golvet i ett av stallarna utan möjlighet att röra sig."
 
"Oavsett uppfödningssystem, burar, ”frigående” inomhus eller ekologiskt, dödas 15 000 tuppkycklingar VARJE DAG i Sverige. De dödas direkt efter födseln då de inte lägger ägg och därför inte är användbara inom äggindustrin."
 
I Sverige gasas tuppkycklingar till döds. I andra länder mals de ner levande i stora köttkvarnar eller kastas i stora sopsäckar och containrar för att sedan sakta men säkert kvävas till döds. Endast för att människan inte kan tjäna pengar på dem. Vill ni se en video om detta kan ni klicka HÄR. Men jag varnar er, det är otroligt jobbigt att kolla på men bra att göra det ändå för att få förståelse över hur hemskt det faktiskt är.



Och så vill jag avsluta inlägget med att säga att alla djur ska ha rätt till sina egna liv. Alla djur ska få finnas till för sin egen skull. Vi människor har inte rätt att ta någon annans liv bara för att vi ska få njutning. Det är inte rätt att döda en hund eller katt, och det är inte heller rätt att döda en gris eller ko. Alla djur vill leva och ha ett bra liv. 
 
 
#1 - - Ida:

Kollade på vidion tills jag såg den döda hönan asså ne fy hur kan man vara så elak mot djur!

#2 - - Ellen:

Hej Moa! Jag haller med dig helt galland agg, ar ocksa vegan. Men av nyfikenhet undrar jag om du skulle ata agg om de kom fran en hona som garanterat hade det bra? Typ om du hade egna hons som levde langa och lyckliga liv. Sjalv skulle jag nog det nar det kommer till agg, for alla kan anda inte bli kycklingar. Kott daremot vill jag inte ata aven om djuret hade det bra eftersom det ar ngt som har dodats. Men ett obefruktat agg ar ju inte en kyckling som dor. Ar bara nyfiken.

#3 - - Anonym:

Jag äter ägg, men endast dem som kommer från min mammas höns. Dem vet jag mår bra då dem får springa fritt runt på gården och får bra foder och husrum. Sen så är dem löjligt sociala, lite obehagligt när man hälsar på och det springer fram en massa höns och tuppar som ska hälsa hahaha. Tycker det är vidrigt med kött/ägg industrin som har noll respekt för djurens mående.

#4 - - Emma:

Så jävla hemskt. :/ Fuckad värld vi lever i.

#5 - - Anonym:

Så jävla bra att du delar detta och informerar! Det finns verkligen INGET som rättfärdigar detta djurplågeri och det enda rätta är att bli vegan!

#6 - - E:

Vill bara säga till de som pratar om ägg från höns som man vet haft det bra etc. För en vegan skulle sådant inte spela någon roll, då man inte ser djur eller biprodukter från djur som produkter för oss människor att bruka. Det är hönans ägg och inte vårt. Dessutom är det bara proppat med kolesterol och annat skit som inte hör hemma i en människokropp. Sedan kan en ju fundera på vad ett ägg är för något? Vet du hur en kvinnokropp fungerar så behöver du inte fundera så länge till.

#7 - - Anonym:

Spelar ingen roll ifall hönsen har haft det bra. Äggen är inte ok för oss att ta.
Bra att du skriver om detta Moa, för en förhoppningsvis finare värld <3

#8 - - Dixi Wonderland - Toppbloggare hos Vione:

Tack för att du skriver om sånt här!
Vi får våra ägg av en bonde, vi köper ALDRIG ägg i butik just av denna anledningen. Jag tycker det är fruktansvärt ärligt talat och blir så ledsen.

#9 - - Ellen:

Jag håller med om att vi inte bör äta produkter från djur utan att tänka. Äter själv inte kött och försöker undvika mejeri och äggprodukter. Men jag tycker att det är en löjlig och tråkig attityd att tala om hur en vegan ska vara. En vegan är någon som inte använder sig av djurprodukter (väl?), sen vad anledningen är tycker jag är upp till var och en. Att det ska finnas ord för det är väl inte så konstigt kanske men jag tycker att det är fett onödigt att haka upp sig på termer. Ta ansvar för vad du äter och gör dina val noga men självständigt, sen spelar det väl ingen roll vad du vill kalla det?
Jag har aldrig mått direkt dåligt av att äta ägg, men det betyder självklart inte att jag är hundra procent säker på att det enbart är nyttigt för mig. Jag vet dock att chips, godis och skräpmat är direkt onyttigt men äter det ibland ändå, så för mig känns det som lite hyckleri att säga att vi inte ska äta ägg för vår hälsas skull. Tror (understryket TROR) heller inte att en höna blir ledsen om jag äter hennes obefruktade ägg eftersom hon lägger flera i veckan. Det hon däremot mår dåligt av är hur hon föds upp, vad hon får för mat och om hon är framavlad för att lägga onaturligt många och stora ägg. Tror alltså inte att faktumet att vi tar själva ägget har någon större betydelse för hönan.

#10 - - Märta:

Just därför är det bättre att stödja de som driver eko och närproducerade-gårdar. Där djurets mående står i centrum och de verkligen ser till att djuret får må bra under hela livet. Jag är inte vegan MEN jag äter bara närproducerat där jag själv vet hur djuren har och har möjlighet att hälsa på djuren. Istället för att förnedra och bekasta all kött/mejeri-produktion så lyft fram de som gör det på rätt sätt istället!

#11 - - a n n i k a:

Vi köper ägg från vår granne som har skaffat hönor och även ibland från en lokal djurgård som har hönor.

#12 - - Anonym:

Märta: det finns inget "rätt sätt" att döda ett djur. spelar väl förfan ingen roll hur "bra" djuren har det, de dödas ju tillslut i alla fall.

#13 - - Anonym:

Märta: det finns inget "rätt sätt" att döda ett djur. spelar väl förfan ingen roll hur "bra" djuren har det, de dödas ju tillslut i alla fall.

#14 - - :(:

Tycker lite samma sak angående husdjur. En hel industri av uppfödning för att folk ska kunna gå omkring med en gullig liten hund eller ha en katt i lägenhet. Spelar ingen roll om man behandlar djuret bra, det är ändå uppfött för att få en människa att må bra, inte för att få leva fritt i naturen, som det är menat. Bryr man sig verkligen om djur skulle man väl aldrig tvinga rovdjur att bo i en trist lägenhet och äta död, kall mat från en burk.

#15 - - Julia:

Respekt till dig för att du har valt din livsstil, det är starkt gjort. Men kan inte hjälpa att ifrågasätta sin dubbelmoral. Om alla djur har rätt till sitt eget liv, varför väljer du då att stänga in din ödla i ett glasterrarium där den får sitta hela sitt liv? Det är i princip samma sak, du förlänger din ödlas lidande genom att låta den åldras i fångenskap. Har inte den rätt till frihet? Du kanske ska göra en dokumentär om hur onaturligt den lever.

Ps. Jag hoppas du har ett bra svar till detta för du brukar vara snabb med att svara. Skulle vilja ha ett bra svar till detta. För övrigt, tack för en fin blogg! :)

#16 - - Svar till Julia:

Julia hoppas det är okej att jag svarar dig! Jag har själv varit i en liknande situation med en kanin jag hade när jag var liten.
Moa fick sin ödla när hon var typ 9-10 år (hon har sagt det i en video tror jag). Alltså. Folk med djur i bur kan ju inte bara göra sig av med dem, och släppa ut dem i naturen. det är ju jävligt oansvarsfullt. Ett djur som levt hela sitt liv i bur skulle dö i friheten efter bara några timmar.
Det viktiga är att när djuret har fått dö sin naturliga död, av ålder eller liknande, så köper man helt enkelt inte fler djur i bur. Jag tror Moa tänker så. Det gjorde jag med min kanin som gick bort när jag var 14 år. Det var då jag bestämde mig för att jag aldrig mer skulle köpa ett djur som måste leva i bur.
Men när man redan har införskaffat sig djuret är skadan redan skedd. Så det handlar inte om att alla veganer vill befria burdjuren och låta dem härja fritt, utan att man tar hand om det djur man har och efter det aldrig mer skaffar ett sånt djur igen. Simple as that. Det är inte dubbelmoral. Det är att ta ansvar för det man redan har. Dessutom var hon ju för fasiken liten när hon fick sin ödla. Sluta va så dryg och hitta fel.

#17 - - Anonym:

Märta: läste du ens inlägget?
"Oavsett uppfödningssystem, burar, ”frigående” inomhus eller ekologiskt, dödas 15 000 tuppkycklingar VARJE DAG i Sverige. De dödas direkt efter födseln då de inte lägger ägg och därför inte är användbara inom äggindustrin."

#18 - - Svar till de modiga anonyma - Märta:

Ja, jag läste inlägget. Stödjer ändå att det är bättre att veta och känna en egen privat uppfödare då om du stödjer dem så är det lika illa för massproduktionen när du köper andras bättre produkter än att du inte köper alls. Jag respekterar andras val av livstil ja, och jag försöker aldrig pracka på någon mitt sätt att leva. Men motivet "djuren är inte till för oss att leva på" har ni hört talas om näringskedjan? Och då kan man ju lika gärna säga att vem säger att det är OK att dra upp grönsakerna ur jorden när det är i jorden deras "liv" är? Eller vem ger dig rätten att dricka vatten när vattnet är nödvändigt för t.ex. fiskarna att leva i? Vem ger dig rätten att hugga ner skog för att få virke till din eldstad eller till din bostad? Vem ger dig rätten att dra upp olja ur havet för att använda till plast eller till bränsle? Samma sak egentligen.

#19 - - Julia:

Klokt svar till min kommentar, tack för upplysningen! Men är alla veganers plan att släppa ut grisar, kor, höns i det fria? Det går ju inte riktigt. Eller hur tänker ni kring det? Inget hat, bara nyfikenhet.

#20 - - Anonym:

Sånt är livet!

#21 - - Jessie:

Oj jag trodde det bah var sådana djur som stora designers gör läder/skinn som behandlades så illa. Inte höner å höns i Sverige trodde jag absolut inte sånt här hände här. Fyyy!!

Till top